علائم آنفولانزا و روش های درمان آن

سه شنبه 31 فروردين 1400
13:29
salamat

آنفولانزا و سرماخوردگی رایج ترین بیماری روزهای سرد پاییز و زمستان است که اگر برای پیشگیری و درمان آن به موقع اقدام نشود عاملی خواهند بود برای پیشروی عفونت و باکتریهای خطرناک در بدن پس دور بودن از سرماخوردگی غیرممکن است. بنابراین بهتر است زمانی که علائم سرماخوردگی را در خود احساس می ‎کنید به دنبال راه هایی برای بهبود سریع آن باشید. در این مطلب در بحث درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به ارائه نکاتی برای کنترل علائم سرماخوردگی و آنفولانزا خواهیم پرداخت که به بهبود سریع شما در این شرایط کمک می کنند.

آنفولانزا یک بیماری ویروسی دستگاه تنفسی است که در اثر ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود . تا کنون سه نوع ویروس آنفلوانزا شناخته شده اند . A و Bو C

نوع A مهم ترین علت اپیدمی های انفلوانزا است . نوع A مهم ترین علت اپیدمی های انفلوانزا است . نوع B گهگاه با اپیدمی های منطقه ای یا گسترده همراه است .

نوع C ، آنفلوانزا است . نوع B گهگاه با اپیدمی های منطقه ای یا گسترده همراه است . نوع C آنفلوآنزای تک گیر ایجاد می کند .

علائم آنفولانزا
آنفولانزا به طور معمول علائمی ایجاد می‌کند که موجب درگیری و بروز اختلالات تنفسی (بینی، گلو و ریه) می‌شود. اصلی‌ترین علائم آنفولانزای تنفسی عبارتند از:

تب
لرز
سردرد
بدن درد
آبریزش بینی یا احساس پر بودن بینی
گلو درد
سرفه خشک
خستگی و ضعف


آنفولانزای گوارشی توسط نوع دیگری از ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شود که شامل علائم زیر است:

لرز
تب
حالت تهوع
استفراغ
درد معده و اسپاسم
اسهال
آنفولانزا همچنین می‌تواند با فعال کردن دیگر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی در نواحی دیگر بدن باعث بروز عوارض بیشتری همچون ذات الریه، برونشیت، سینوزیت، عفونت گوش و آنسفالیت (التهاب حاد بافت مغزی) شود.

برخی افراد در صورت ابتلا به آنفولانزا در معرض خطر بیشتری هستند مثل:

کودکان زیر ۵ سال
بزرگسالان ۶۵ سال یا بالاتر
افراد دارای بیماری های زمینه‌ای


یکی از رایج‌ترین انواع آنفولانزا، آنفولانزای خوکی است که با نام ویروس H1N1 نیز شناخته می‌شود و نوع نسبتاً جدیدی از ویروس آنفولانزا است که باعث ایجاد علائمی شبیه به آنفولانزای معمولی می‌شود.

علائم آنفولانزای h1n1 یا خوکی بسیار شبیه علائم آنفولانزای معمولی است و روش‌های بهبود علائم این نوع از آنفولانزا مشابه آنفولانزای معمولی است.

راههای سرایت :

ویروس آنفلوآنزا از طریق ریز قطره های دستگاه تنفس بوسیله سرفه و عطسه به طور مستقیم از فردی به فرد دیگر سرایت می کند . ندرتا ممکن است انتقال ویروس بطور غیر مستقیم از طریق دست زدن به اشیاء آلوده و آنگاه تماس با چشم ، بینی یا دهان صورت گیرد.

دو راه قابلیت سرایت بیماری از 1 تا 2 روز قبل از شروع علائم تا 7 روز بعد از بروز علائم بیماری است.

دوره نهفتگی بیماری :

بین 1 تا 4 روز و به طور متوسط 2 روز است .

علائم بیماری :

آنفلوانزا (FLU) معمولا به طور ناگهانی شروع می شود و ممکن است شامل علائم زیر باشد :

تب معمولا شدید ، سردرد ، گلو درد ، بدن درد (درد عضلانی ) خستگی (مفرط) ، سرفه خشک ، گرفتگی یا آبریزش بینی ، اسهال و استفراغ نیز ممکن است اتفاق بیفتد ولی در کودکان شایعتر است .

عوارض :

مهمترین عارضه آنفلوانزا پنومونی است (ویروسی ، میکروبی )

سایر عوارض عبارتند از : دزیدراتاسیون ، آنسفالیت ، میوکاردیت ، پریکاردیت و بدتر شدن شرایط پزشکی بیماریهای مزمن از قبیل :نارسائی احتقانی قلب ، آسم یا دیابت . کودکان یا بزرگسالان ممکن است به مشکلات مربوط به سینوس یا گوش دچار شوند .

پیشگیری از آنفلوانزا :

تنها راه و بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا استفاده از واکسن آنفلوانزا است که در فصل پائیز به کار برده می شود . ولی راههای دیگر پیشگیری نیز وجود دارند که ممکن است افراد را در برابر آنفلوانزا محافظت کنند . داروهای ضد ویروسی شامل آمانتادین و ریمانتا دین از آن جمله می باشند.

سایر راههای پیشگیری با رعایت اصول بهداشت فردی ارتباط پیدا می کنند و عبارتند از :

· پوشاندن دهان و بینی با پارچه یا دستمال کاغذی تمیز و دورانداختن آن پس از هر بار مصرف

· شستن مکرر دست ها با آب و صابون خصوصا بعد از سرفه یا عطسه

· دوری کردن (فاصله گرفتن هر چه بیشتر از بیماران )

· در صورت ابتلا به بیماری ماندن در منزل (نرفتن به مدرسه یا محل کار ) و نزدیک نشدن به دیگران

· خودداری از دست زدن به چشم ها ، بینی یا دهان (عوامل بیماری زا اغلب از این راه انتشار پیدا می کنند)

توصیه های طب سنتی در افراد مبتلا به آنفولانزا

استراحت به مدت ۲ الی ۳ روز
انجام بادکش گرم کتف به صورت روزانه
گرم کردن سر از طریق حمام و بردن سر زیر آب داغ ( تا حد تحمل) به مدت ۱۰ دقیقه (توصیه می شود بعد از حمام سر را کاملا خشک نموده وسپس با کمپرس آب گرم ، سرتان را گرم نگه دارید . )
انجام بادکش ریه ، شربت و جوشانده های طب سنتی نظیر شیرو پیاز ، شیر سیر و عسل (تذکر: استفاده از جوشانده های فوق حتما با تجویز پزشک استفاده شود . )
کمک به تعریق بیمار از طریق کُرسی جهت دفع بلغم
توصیه می شود در زمان بیماری از مرکبات استفاده نگردد .

توصیه های خانگی :

بخور گرم با استفاده از آویشن و پونه یا شوید و استنشاق آن
نوشیدن شربت عسل با آب گرم
با بروز علائم سرماخوردگی به هیچ وجه از داروهایی مانند دگزامتازون و کورتون استفاده نشود زیرا موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن و شدیدتر شدن علائم می گردد.

درمان سریع آنفولانزا با روش های خانگی

درست است که واکسن آنفولانزا حرف اول را می‌زند اما در کنار آن درمان های فوری خانگی هم می‌توانند کمک‌کننده باشند؛ شاید اولین گزینه برای پیشگیری یا درمان آنفولانزا مصرف آب و مایعات فراوان باشد، البته اگر عفونت شما شدید باشد، پزشک به شما داروی ویروس‌کش مثل اوسلتامیویر، رلزنا، راپی واب و ایکسو فلوزا تجویز می‌کند.

با گزینه درمان های خانگی آنفولانزا چطور هستید؟ چند قدم تا آشپزخانه فاصله دارید؟ شاید همین چند قدم ساده بتواند شما را از شر این بیماری عفونی خلاص کند.

مصرف گیاهان دارویی (نعناع، پونه، رزماری، گل گاو زبان و دمنوش زنجبیل)
مصرف لبنیات پروبیوتیک
آفتاب‌گیری و ویتامین Dطبیعی
مصرف میوه ها و سبزی تازه با ویتامین های A و C
شیر مادر ( برای کودکان مبتلا به عفونت)
ویتامین های گروه B به ویژه اسید فولیک
مصرف مایعات ( آب و آبمیوه طبیعی)


همچنین بخوانید:


تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

قطعا این دو بیماری عفونی و ویروسی نقاط اشتراک زیادی دارند؛ از جمله این علائم مشترک گوش درد، سر درد، سرفه و خستگی بدن است؛ البته سه نشانه بارز سرماخوردگی، گرفتگی بینی، عطسه و آب ریزش بینی هستند؛ این در حالی است که نشانه اصلی آنفولانزا تب شدید است؛ البته شروع این بیماری هم به صورت ناگهانی است.

نظر شما درباره این بیماری عفونی چیست؟ شاید شما بعد از خواندن این مطلب از یک سرماخوردگی ساده هم ترس داشته باشید، نگران نباشید؛ راهکار های ارائه‌ شده در این مقاله به سلامتی شما کمک خواهند کرد.

منبع:drsalam


[ بازدید : 391 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]