شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

سلامت و نشاط در خانواده ها با(ir salamat)

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

علائم آنفولانزا و روش های درمان آن

آنفولانزا و سرماخوردگی رایج ترین بیماری روزهای سرد پاییز و زمستان است که اگر برای پیشگیری و درمان آن به موقع اقدام نشود عاملی خواهند بود برای پیشروی عفونت و باکتریهای خطرناک در بدن پس دور بودن از سرماخوردگی غیرممکن است. بنابراین بهتر است زمانی که علائم سرماخوردگی را در خود احساس می ‎کنید به دنبال راه هایی برای بهبود سریع آن باشید. در این مطلب در بحث درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به ارائه نکاتی برای کنترل علائم سرماخوردگی و آنفولانزا خواهیم پرداخت که به بهبود سریع شما در این شرایط کمک می کنند.

آنفولانزا یک بیماری ویروسی دستگاه تنفسی است که در اثر ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود . تا کنون سه نوع ویروس آنفلوانزا شناخته شده اند . A و Bو C

نوع A مهم ترین علت اپیدمی های انفلوانزا است . نوع A مهم ترین علت اپیدمی های انفلوانزا است . نوع B گهگاه با اپیدمی های منطقه ای یا گسترده همراه است .

نوع C ، آنفلوانزا است . نوع B گهگاه با اپیدمی های منطقه ای یا گسترده همراه است . نوع C آنفلوآنزای تک گیر ایجاد می کند .

علائم آنفولانزا
آنفولانزا به طور معمول علائمی ایجاد می‌کند که موجب درگیری و بروز اختلالات تنفسی (بینی، گلو و ریه) می‌شود. اصلی‌ترین علائم آنفولانزای تنفسی عبارتند از:

تب
لرز
سردرد
بدن درد
آبریزش بینی یا احساس پر بودن بینی
گلو درد
سرفه خشک
خستگی و ضعف


آنفولانزای گوارشی توسط نوع دیگری از ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شود که شامل علائم زیر است:

لرز
تب
حالت تهوع
استفراغ
درد معده و اسپاسم
اسهال
آنفولانزا همچنین می‌تواند با فعال کردن دیگر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی در نواحی دیگر بدن باعث بروز عوارض بیشتری همچون ذات الریه، برونشیت، سینوزیت، عفونت گوش و آنسفالیت (التهاب حاد بافت مغزی) شود.

برخی افراد در صورت ابتلا به آنفولانزا در معرض خطر بیشتری هستند مثل:

کودکان زیر ۵ سال
بزرگسالان ۶۵ سال یا بالاتر
افراد دارای بیماری های زمینه‌ای


یکی از رایج‌ترین انواع آنفولانزا، آنفولانزای خوکی است که با نام ویروس H1N1 نیز شناخته می‌شود و نوع نسبتاً جدیدی از ویروس آنفولانزا است که باعث ایجاد علائمی شبیه به آنفولانزای معمولی می‌شود.

علائم آنفولانزای h1n1 یا خوکی بسیار شبیه علائم آنفولانزای معمولی است و روش‌های بهبود علائم این نوع از آنفولانزا مشابه آنفولانزای معمولی است.

راههای سرایت :

ویروس آنفلوآنزا از طریق ریز قطره های دستگاه تنفس بوسیله سرفه و عطسه به طور مستقیم از فردی به فرد دیگر سرایت می کند . ندرتا ممکن است انتقال ویروس بطور غیر مستقیم از طریق دست زدن به اشیاء آلوده و آنگاه تماس با چشم ، بینی یا دهان صورت گیرد.

دو راه قابلیت سرایت بیماری از 1 تا 2 روز قبل از شروع علائم تا 7 روز بعد از بروز علائم بیماری است.

دوره نهفتگی بیماری :

بین 1 تا 4 روز و به طور متوسط 2 روز است .

علائم بیماری :

آنفلوانزا (FLU) معمولا به طور ناگهانی شروع می شود و ممکن است شامل علائم زیر باشد :

تب معمولا شدید ، سردرد ، گلو درد ، بدن درد (درد عضلانی ) خستگی (مفرط) ، سرفه خشک ، گرفتگی یا آبریزش بینی ، اسهال و استفراغ نیز ممکن است اتفاق بیفتد ولی در کودکان شایعتر است .

عوارض :

مهمترین عارضه آنفلوانزا پنومونی است (ویروسی ، میکروبی )

سایر عوارض عبارتند از : دزیدراتاسیون ، آنسفالیت ، میوکاردیت ، پریکاردیت و بدتر شدن شرایط پزشکی بیماریهای مزمن از قبیل :نارسائی احتقانی قلب ، آسم یا دیابت . کودکان یا بزرگسالان ممکن است به مشکلات مربوط به سینوس یا گوش دچار شوند .

پیشگیری از آنفلوانزا :

تنها راه و بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا استفاده از واکسن آنفلوانزا است که در فصل پائیز به کار برده می شود . ولی راههای دیگر پیشگیری نیز وجود دارند که ممکن است افراد را در برابر آنفلوانزا محافظت کنند . داروهای ضد ویروسی شامل آمانتادین و ریمانتا دین از آن جمله می باشند.

سایر راههای پیشگیری با رعایت اصول بهداشت فردی ارتباط پیدا می کنند و عبارتند از :

· پوشاندن دهان و بینی با پارچه یا دستمال کاغذی تمیز و دورانداختن آن پس از هر بار مصرف

· شستن مکرر دست ها با آب و صابون خصوصا بعد از سرفه یا عطسه

· دوری کردن (فاصله گرفتن هر چه بیشتر از بیماران )

· در صورت ابتلا به بیماری ماندن در منزل (نرفتن به مدرسه یا محل کار ) و نزدیک نشدن به دیگران

· خودداری از دست زدن به چشم ها ، بینی یا دهان (عوامل بیماری زا اغلب از این راه انتشار پیدا می کنند)

توصیه های طب سنتی در افراد مبتلا به آنفولانزا

استراحت به مدت ۲ الی ۳ روز
انجام بادکش گرم کتف به صورت روزانه
گرم کردن سر از طریق حمام و بردن سر زیر آب داغ ( تا حد تحمل) به مدت ۱۰ دقیقه (توصیه می شود بعد از حمام سر را کاملا خشک نموده وسپس با کمپرس آب گرم ، سرتان را گرم نگه دارید . )
انجام بادکش ریه ، شربت و جوشانده های طب سنتی نظیر شیرو پیاز ، شیر سیر و عسل (تذکر: استفاده از جوشانده های فوق حتما با تجویز پزشک استفاده شود . )
کمک به تعریق بیمار از طریق کُرسی جهت دفع بلغم
توصیه می شود در زمان بیماری از مرکبات استفاده نگردد .

توصیه های خانگی :

بخور گرم با استفاده از آویشن و پونه یا شوید و استنشاق آن
نوشیدن شربت عسل با آب گرم
با بروز علائم سرماخوردگی به هیچ وجه از داروهایی مانند دگزامتازون و کورتون استفاده نشود زیرا موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن و شدیدتر شدن علائم می گردد.

درمان سریع آنفولانزا با روش های خانگی

درست است که واکسن آنفولانزا حرف اول را می‌زند اما در کنار آن درمان های فوری خانگی هم می‌توانند کمک‌کننده باشند؛ شاید اولین گزینه برای پیشگیری یا درمان آنفولانزا مصرف آب و مایعات فراوان باشد، البته اگر عفونت شما شدید باشد، پزشک به شما داروی ویروس‌کش مثل اوسلتامیویر، رلزنا، راپی واب و ایکسو فلوزا تجویز می‌کند.

با گزینه درمان های خانگی آنفولانزا چطور هستید؟ چند قدم تا آشپزخانه فاصله دارید؟ شاید همین چند قدم ساده بتواند شما را از شر این بیماری عفونی خلاص کند.

مصرف گیاهان دارویی (نعناع، پونه، رزماری، گل گاو زبان و دمنوش زنجبیل)
مصرف لبنیات پروبیوتیک
آفتاب‌گیری و ویتامین Dطبیعی
مصرف میوه ها و سبزی تازه با ویتامین های A و C
شیر مادر ( برای کودکان مبتلا به عفونت)
ویتامین های گروه B به ویژه اسید فولیک
مصرف مایعات ( آب و آبمیوه طبیعی)


همچنین بخوانید:


تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

قطعا این دو بیماری عفونی و ویروسی نقاط اشتراک زیادی دارند؛ از جمله این علائم مشترک گوش درد، سر درد، سرفه و خستگی بدن است؛ البته سه نشانه بارز سرماخوردگی، گرفتگی بینی، عطسه و آب ریزش بینی هستند؛ این در حالی است که نشانه اصلی آنفولانزا تب شدید است؛ البته شروع این بیماری هم به صورت ناگهانی است.

نظر شما درباره این بیماری عفونی چیست؟ شاید شما بعد از خواندن این مطلب از یک سرماخوردگی ساده هم ترس داشته باشید، نگران نباشید؛ راهکار های ارائه‌ شده در این مقاله به سلامتی شما کمک خواهند کرد.

منبع:drsalam

دردناک ترین دردهای جهان را بشناسید + تصاویر

طاقت فرساترین دردهای دنیا کدامند

شاید شما هم یکی از دردناک ترین دردهای جهان را تجربه کرده باشید . هرکدام از ما وقتی دردی به سراغمان می آید گمان میکنیم که بدترین درد دنیا در وجود ماست . احساس درد تجربه ای جهانی است و تمام مردم روی زمین از این نظر یکسان هستند.درد حسی ناخوشایند و تجربه ای احساسی همراه با آسیب بافتی واقعی یا آسیبی به نوعی دیگر از بافت می باشد. درد شایع ترین دلیل مشورت پزشکی است .

طی نظرسنجی که از پزشکان در مورد دردناک ترین بیماری ها صورت گرفت، فهرستی از این بیماری ها ارائه شد.

در این نظرسنجی که از سوی سایت سلامت و مشاوره های پزشکی پریوِنشن (Prevention) صورت گرفت، بیماری های طاقت فرسایی مثل سنگ کلیه شناسایی شده اند. این فهرست به ترتیب از بیماری های ملایم تر شروع شده و به دردناک ترین بیماری ها ختم می شود و شامل موارد زیر است:


دردناک ترین دردهای جهان  ، درد ، وحشتناک ترین دردها


10.درد بعد از جراحی

به گفته مدیر سابق انجمن داروهای ضد درد آمریکا، نیمی از افرادی که جراحی قفسه سینه را تجربه می کنند، با دردهای طولانی و شدیدی مواجه می شوند. وی در این خصوص می گوید:بیمارستان ها باید بستری را فراهم کنند تا بیماران با دردهای شدید مواجه نشوند. دردهای شدید باعث بروز مشکلات جدی در بیماران خواهد شد.

9.سنگ کلیه

این توده های شناخته شده به سرعت در انتهای شکم و نواحی کشاله ران ایجاد درد می کنند. در اغلب موارد دکترها داروهای ضد درد تجویز کرده و نوشیدن مقدار فراوانی از آب را به بیمار توصیه می کنند. در صورت خروج سنگ کلیه از بدن از طریق ادرار، درد بیمار بلافاصله التیام می یابد.

8. دردهای مزمن در قسمت های پایین کمر

به گفته یکی از اساتید دانشگاه استنفورد، این عارضه بسیار شایع و دردناک است. وی می گوید: «اغلب افراد در مدت کوتاهی از این بیماری بهبود می یابند، اما مابقی مجبورند این درد شدید را برای مدت طولانی تحمل کنند. گفته می شود اضطراب و شدت درد اولیه در ماندگاری این بیماری دخیل است.

7. دردهای جانبی عصبی

این عارضه برای افراد مبتلا به دیابت کاملا شناخته شده است. آسیب وارده به اعصاب انگشتان پا و دست باعث بروز این دردها می شود. یکی از متخصصان مرکز پزشکی NYU در این خصوص می گوید: «اغلب به بنده گفته می شود که درد مرتبط با این عارضه شبیه راه رفتن بر روی تیغ است.» استفاده از دارو و انجام ورزش های سبک برای به جریان در آوردن خون به این بیماران توصیه می شود.

6. درد سرطان

از میان دردناک ترین بیماری های سرطانی می توان به سرطان لوزالمعده، سرطان گوشت (بافت همبند) و تومور مغز اشاره کرد. برای التیام درد در این موارد، استفاده از داروها و استروئیدها توصیه می شود.

5. بیماری های عصبی که بعد از درمان شینگلز مجدداً ظاهر می شوند

شینگلز نوعی از آبله مرغان است که 10 درصد افراد مبتلا را دچار دردهای شدیدی می کند. بعد از درمان آبله مرغان، ویروس آن ممکن است در عده ای از بیماران در کمون باقی بماند. محل تجمع این ویروس ها مغز و نخاع است.

4. درد عصب سه شاخه

بیماری های عفونی و سرطان ها ممکن است باعث ایجاد دردهای شدیدی در عصب سه قلو شوند. این عصب خاص حس های مختلف را از صورت به مغز انتقال می دهد. به گفته یک متخصص در علوم پزشکی، مبتلایان به این درد احساس می کنند صورتشان در حال سوختن است. درد ناشی از آن که بیشتر در سمت راست صورت رخ می دهد، بسیار شدید بوده و در فواصل زمانی چند دقیقه ای تکرار می شود. گفتنی است از داروهای خاصی برای تسکین درد این افراد استفاده می شود.

3. آماس مثانه بینابینی

تورم مثانه باعث ایجاد چنین دردهای وحشتناکی می شود. در موارد حاد، مبتلایان دچار تکرر ادرار به میزان 60 مرتبه در طول روز می شوند. استفاده از داروهای ضد تورمی و تحریک اعصاب در تسکین درد این بیماران چاره ساز است.

همچنین بخوانید:

2. سندرم درد منطقه ای پیچیده

در این عارضه بدین صورت است که دردهای طاقت فرسایی در دست ها و پاهای فرد در اثر ضربه یا صدمات نه چندان جدی (مثل پیچ خوردگی قوزک پا یا شکستگی دست) حس می شوند. هنوز دلیل اصلی این بیماری که بیشتر در میان زنان شیوع یافته، به طور قطعی مشخص نیست.

1.سردردهای خوشه ای

این بیماری از میگرن بسیار حادتر است. حملات سردردهای خوشه ای به طور ناگهانی رخ داده و معمولاً در محدوده یکی از چشم ها یا یک طرف صورت درد شدیدی را ایجاد می کند. شاید دلیل انتخاب این بیماری در جایگاه نخست فهرست شدیدترین دردهای جهان آن بوده است که حملات سردرد به مدت یک هفته یا یک ماه درد شدیدی را به بیمار وارد می کند. عده ای آن را "سردردخودکشی" نیز نامیده اند، چرا که عقیده بر آن است افراد مبتلا به این عارضه برای رهایی از دردهای دوره ای آن به خودکشی فکر می کنند.
دلیل اصلی بیماری کماکان نامعلوم است و برای تسکین درد افراد مبتلا که اغلب آقایان هستند، داروهای استروئیدی و بندار شبکه کلسیم پیشنهاد می شود.
منبع : hidoctor98

فواید خیار برای پوست صورت به همراه ماسک های آن

مواد طبیعی بهترین روش برای مقابله با مشکلات پوستی هستند. این روش بی خطر است و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. خیار یک ماده بسیار مفید برای پوست می باشد و می تواند باعث درخشش پوست شما شود. عصاره خیار در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست وجود دارد و خواص آن برای پوست صورت ثابت شده است.

خیار می تواند یک آبرسان بسیار قوی باشد که پوست صورت را تغذیه می کند. همچنین دارای آنتی اکسیدان می باشد که در مراقبت از پوست نقش موثری دارد. این میوه در درمان آفتاب سوختگی و سوزش مفید می باشد و می تواند پوست را ترمیم کرده و درخشش و شفافیت پوست را برگرداند. خیار همچنین می تواند یک پاک کنند بسیار قوی برای پوست باشد و آلودگی های موجود بر روی صورت را پاک کند.

در ادامه دو ماسک صورت را برای شما معرفی خواهیم کرد که می توانید برای مراقبت از پوست از آن ها استفاده کنید.

ماسک خیار و آلوئه ورا
این ماسک برای جوانسازی پوست مفید است. ژل آلوئه ورا دارای خواص بسیار زیادی می باشد و یک ماده مفید برای برطرف کردن مشکلات پوستی به حساب می آید. ترکیب ژل آلوئه ورا و خیار می تواند یک انتخاب عالی برای مرقبت های پوستی باشد.

طرزتهیه:

برای تهیه این ماسک یک عدد خیار را رنده کنید و آن را با مقداری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید. ترکیب آماده شده را روی صورت خود بمالید و حداقل ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید که ماسک روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. بعد از آن خواهید دید که پوستتان درخشش بیشتری خواهد داشت.

ماسک آب خیار
می توانید از این ماسک برای آبرسانی و پاک سازی صورت استفاده کنید. این ماسک به شما کمک می کند که مواد مغذی برای پوستان را تامین کنید.

طرز تهیه:

برای تهیه این ماسک می توانید مقداری خیار را خورد کرده و آن را با یک لیوان آب در مخلوط کن بریزید. پس از مخلوط شدن، ماده به دست آمده را از صافی رد کنید و مقداری گلاب به آن بیفزاید و آن را در یک اسپری بریزید.

این اسپری می تواند به طراوت پوست کمک کند. شما می توانید روزانه این اسپری را در چند نوبت استفاده کنید.

نکته: این اسپری را می توانید تا ۳ روز نگهداری کنید. بعد از اتمام ۳ روز باقی مانده مواد را دور بریزید.

برطرف کردن پف و کبودی دور چشم
خیار یک ماده شناخته شده و طبیعی برای رفع پف و کبودی دور چشم می باشد. این روش یکی از ساده ترین روش ها برای استفاده از خیار می باشد. تنها کافی است برش هایی از خیار تهیه کنید آن را داخل فریزر قرار دهید تا سرد شود سپس برش های خیار را روی چشمان خود قرار دهید. این امر می تواند باعث کاهش پف چشم شود و در استفاده طولانی مدت می تواند سیاهی و کبودی اطراف چشمتان را برطرف کند.

ماسک خیار و تخم مرغ
این ماسک می تواند به کاهش چین و چروک پوست کمک کند و باعث جوانسازی پوست می شود.

طرز تهیه:

یک عدد خیار را رنده کرده و یک سفیده تخم مرغ را به آن اضافه کنید سپس آن را کاملاً مخلوط کنید. مواد را روی صورت و گردن بمالید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا مواد خشک شود و سپس با آب ولرم بشویید.

ماسک خیار و روغن نارگیل
این ماسک برای رفع خشکی پوست مفید است.

طرز تهیه:

یک عدد خیار را رنده کنید. آن را در یک پارچه بریزد و خوب بفشارید تا آب خیار جدا شود سپس آن را با یک قاشق روغن نارگیل مخلوط کنید. ترکیب را به صورت خود بمالید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه آن را با آب بشویید.

ماسک خیار و سیب
این ماسک برای افرادی که پوست حساس دارند توصیه می شود. استفاه از این ماسک برای جوانسازی پوست و رفع حساسیت های پوستی مفید است.

طرز تهیه:

یک عدد خیار را به همراه یک عدد سیب رنده کنید و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون به آن بیفزایید. خمیر به دست آمده را روی صورت و گردن خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

ماسک خیار و زردچوبه
این ماسک برای پوست های چرب توصیه می شود.

طرز تهیه:

نصف یک خیار را رنده کنید و آن را با یک قاشق چایخوری زردچوبه و یک قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط نمایید. ماسک شما آماده است، آن را بر روی پوست خود بمالید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب گرم آبکشی کنید.

ماسک خیار و نعناع
این ماسک باعث شادابی و درخشش پوست شما خواهد شد.

طرز تهیه:

یک عدد خیار را خورد کنید و به همراه ۱۰ الی ۱۵ برگ نعناع در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید. ماسک آماده شده را بر روی صورت و گردن خود بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید و شاهد درخشش پوست صورت خود باشید.

ماسک خیار و لیمو
این ماسک برای کاهش علائم آفتاب سوختگی و کاهش چربی پوست موثر می باشد.

طرز تهیه:

یک عدد خیار را به همراه یک قاشق آب لیمو در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید. ترکیب به دست آماده را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت خود قرار دهید و بعد آن را با آب گرم بشویید.

ماسک خیار و عسل
این ماسک برای رفع خشکی پوست بسیار موثر است و می تواند به جوانسازی پوست نیز کمک کند.

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری آب خیار را به همراه یک قاشق مربا خوری عسل و یک قاشق مرباخوری روغن زیتون ترکیب کنید و ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک خیار و سیب زمینی
این ماسک برای درمان علائم آفتاب سوختگی مفید است و بعد از برنزه کردن می تواند به یک نواخت شدن رنگ پوست به شما کمک کند.

طرز تهیه:

یک عدد خیار را به همراه یک عدد سیب زمینی مخلوط کنید. سپس آن ها را داخل یک پارچه قرار دهید و خوب فشار دهید. آب به دست آمده را با یک قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط کنید و روی پوست خود بمالید. بعد از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پوست خود را بشویید.

همچنین بخوانید:

بهترین زمان برای حجامت
درمان های خانگی و طب سنتی برای رفع تیک عصبی چیست؟
تنبل پرخاصیت

ماسک روغن بادام و خیار
این ماسک برای درمان خشکی پوست مفید می باشد.

طرز تهیه:

نصف خیار را رنده کنید و آب آن را جدا کنید و سپس آب خیار را با یک قاشق غذا خوری روغن بادام مخلوط کنید و ترکیب حاصل شده را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید.

ماسک آووکادو و خیار
این ماسک باعث نرم شدن پوست صورت و نیز برطرف شدن لکه های پوستی می شود.

نصف یک آووکادو را به همراه ۲ قاشق غذا خوری آب خیار مخلوط کنید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی صورت خود قرار دهید سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

منبع: dard.home.blog

نکات بعد از کشیدن دندان عقل

همه به گونه ای متفاوت به بی هوشی واکنش نشان می دهند.اگر یک بی حسی موضعی دارید و به هوش آمدید، می توانید به خانه برگردید تا بهبودی خود را شروع کنید. حتی ممکن است بتوانید به سرکار بروید یا فعالیت های نرمال خود را انجام دهید.اگر دچار بی هوشی عمومی شدید و یا هنوز احساس خواب آلودگی می کنید، به کسی نیاز خواهید داشت که شما را به خانه برساند.

اغلب مردم بعد از جراحی دردی ندارند.

احتمالاً برای سه یا چند روز ناراحتی در بلع و تورم خواهید داشت.

دهان شما ممکن است به چند هفته استراحت نیاز داشته باشد تا به طور کامل التیام یابد.

دستورالعمل های پزشک خود را برای بهبودی سریع تر دنبال کنید.

بعد جراحی دندان

نکات بعد از کشیدن دندان عقل

در اینجا چند نکته برای سه روز اول بعد از جراحی کشیدن دندان عقل وجود دارد:

بایدها بعد کشیدن دندان عقل:

  • از یک بسته یخ بر روی صورت خود برای جلوگیری از تورم و یا تغییر رنگ پوست استفاده کنید.
  • از گرمای مرطوب برای فک دردناک خود استفاده بکنید.
  • دهان خود را به آرامی باز و بسته کنید تا فک تان تمرین کند.
  • غذاهای نرم مثل پاستا ، برنج و یا سوپ بخورید.
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید.
  • مسواک زدن دندان هایتان از روز دوم شروع کنید.
  • داروهایی که پزشک شما برای تسکین درد یا تورم تجویز می کند را حتما بخورید.
  • اگر تب دارید یا اگر درد یا ورم شما بهبود نیافت،با پزشک خود تماس بگیرید.

کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان عقل چه کنیم؟

نبایدها بعد کشیدن دندان عقل:

  • چیزی را میک نزنید چون می تواند لخته خون را بکند.
  • دهانتان را خشن آبکشی نکنید ممکن است پزشک شما شستشو را به آرامی با آب شور پیشنهاد کند.
  • خوراکی های سفت، ترد و یا چسبناک نخورید که ممکن است زخم های شما را خراش دهد.
  • سیگار نکشید سیگار کشیدن می تواند التیام شما را کند کند.

کشیدن دندان عقل درد دارد

بعد از کشیدن دندان عقل چه نکنیم؟

خطرات و عوارض احتمالی کشیدن دندان عقل:

بیشتر دندان های عقل می توانند منجر به عوارض طولانی مدت شوند با این حال،کشیدن دندان های عقل گاهی نیاز به جراحی دارند که شامل ایجاد یک برش در بافت لثه و برداشتن استخوان می باشد. به ندرت، پیچیدگی می تواند شامل موارد زیر باشند:

  • حفره دردناک و خشک
  • قرار گرفتن استخوان زمانی که لخته خونی پس از جراحی از محل زخم جراحی از دست می رود (حفره).
  • عفونت در حفره با باکتری ها یا گیر کردن ذرات مواد غذایی .
  • آسیب به دندان های نزدیک، اعصاب، استخوان فک یا سینوس.

 عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

عوارض کشیدن بی دلیل دندان عقل

مراقبت از خودتان پس از جراحی:

بعد از اینکه دندان های عقل خود را کشیدید، احتمالاً درد و تورم را تجربه خواهید کرد.

ممکن است خونریزی وجود داشته باشد باید مراقب باشید که لخته خونی را پاک نکنید و یا به لثه خود آسیب نرسانید.

شما نباید غذاهای جامد، الکل، قهوه، نوشابه و یا نوشیدنی های داغ را در چند روز اول بعد از روند خود حذف کنید.

زمان بهبود جای کشیدگی دندان های عقل معمولا سه تا چهار روز است، اما می تواند تا یک هفته طول بکشد.

کارهای زیادی هست که می توانید انجام دهید تا زمان ریکاوری را آسان تر کنید.

برای چند روز برنامه ریزی کنید؛ شما می توانید فعالیت های معمول خود را بعد از اولین روز در اغلب موارد ازسر بگیرید، اما در حدود یک هفته می توانید استراحت کنید.

برای این درد، می توانید داروی ضد دردی که توسط جراح به شما تجویز شده را مصرف کنید.

برای کمک به تورم، یک بسته یخ را روی فک خود قرار دهید.

سرما به کاهش التهاب و راحتی هر گونه ناراحتی کمک می کند.

دندان پزشک یا جراح باید نحوه مراقبت دوره ریکاوری را به شما آموزش دهد.

ممکن است به شما گفته شود که از مسواک زدن، تف کردن و تمیز کردن دهان و دندانتان برای 24دساعت اجتناب کنید.

بعد از آن، می توانید به آرامی دندان های خود را مسواک بزنید. دهان خود را با آب نمک بشورید تا به تمیز نگه داشتن آن و جلوگیری از عفونت کمک کنید.

در روزهای اول هم غذاهای نرم بخورید.

بهداشت بعد کشیدن دندان

مراقبت های پس از جراحی کشیدن دندان عقل

برای این مشکلات راه حل هایی را آورده ایم:

تورم:

بسته های یخ را به طور متناوب ( 20 دقیقه بگذارید و 20 دقیقه بردارید) بمالید تا تورم، کبودی یا هر گونه ناراحتی را به حداقل برسانید.اگر دندانتان عفونی شده، دندان پزشک ممکن است از شما بخواهد که از مالش گرم و مرطوب به جای یخ استفاده کنید.

خونریزی:

در انتظار خونریزی باشید و 30 دقیقه پس از جراحی گاز استریل را بر روی محل بگذارید.برای خونریزی های زیاد،علاوه بر بسته یخ و فشار انگشت، یک جایگزین دیگر استفاده از یک کیسه چای مرطوب برای مدت مشابه است. اسید تانیک موجود در چای رگ های خونی را منقبض می کند که به لخته شدن خون کمک می کند.

مراقبت از دهان:

خوردن، نوشیدن و صحبت کردن برای دو ساعت اول بعد از جراحی را قطع کنید.به شدت دهانتان را با آب نشویید. علاوه بر این، از ورزش سخت برای چند روز اجتناب کنید، همچنین سیگار کشیدن و یا تف کردن را نیز قطع کنید.بعد از 12 ساعت، شما می توانید با یک دهان شویه رقیق شده یا آب نمک دهانتان را بشویید.

سیگار ممنوع

دانستنی هایی برای بعد از کشیدن دندان عقل

رژیم؛

بعد از توقف خونریزی، آب ولرم یا مایعات سرد بنوشید ؛ غذا را با مایعات ملایم و غذاهای نرم شروع کنید.

پودینگ، ژلاتین ، تخم مرغ ، پوره سیب زمینی و غلات پخته انتخاب های خوبی هستند، همچنین می توانید سبزیجات، گوشت و میوه ها را در مخلوط کن بریزید تا مایع شوند.

از نوشیدنی های کربناته و نوشابه های انرژی زا و خوراکی هایی مانند ذرت بو داده ، بادام زمینی و پاستا که ممکن است در حفره دندانی شما گیر کنند، خودداری کنید.

همچنین بخوانید:

بهترین زمان برای حجامت
درمان های خانگی و طب سنتی برای رفع تیک عصبی چیست؟
تنبل پرخاصیت

داروها:

داروهای تجویز شده برای عفونت را دقیقاً همان طور که توسط دندان پزشک شما ذکر شده، مصرف کنید و به یاد داشته باشید:

اگر داروی ضد درد قوی مصرف می کنید نباید رانندگی کنید و یا کار نکنید و از نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.

تاثیرات ارگوتامین در بارداری و عوارض مصرف ارگوتامین

ارگوتامین از آن دسته داروهایی می باشد که در درمان سردردهای عروقی مانند میگرن و خونریزی رحمی بعد از زایمان و سقط کاربرد دارد و همچنین گاهی به درمان افت فشار در حالت ایستاده ناشی از اختلال اعصاب خودکار استفاده می شود این دارو را بانوانی که باردار میباشد نباید مصرف کنند چراکه ممکن است مصرف آن باعث نقص جنین و یا مرگ شود.


سردرد

دارو ارگوتامین برای سردرد

اشکال دارویی ارگوتامین

شکل دارویی دارد ندارد

قرص

آمپول

شربت

کپسول

پودر

مواد و میزان مصرف آرگوتامین

این داروی منقبض کننده ی عروقی به شکل قرص یا آمپول تجویز میشود در ادامه این مطلب به بررسی مواد و مقدار مصرف این دارو می پردازیم.

همان طور که در معرفی اولیه داروی آرگوتامین ذکر کردیم پیشگیری یا کنترل سردردهای عروقی مانند میگرن و سردردهای خوشه ای با این دارو درمان می شود اما دوز این دارو در بزرگسالان و کودکان متفاوت از هم می باشد در مطلب زیر به میزان مصرف دارو را در بزرگسالان و کودکان اشاره کرده ایم.

آشنایی با قرص ارگوتامین

مصرف آرگوتامین در بزرگسالان:

بزرگسالان به هنگام شروع حمله سردرد یک قرص مصرف می شود که در صورت نیاز پس از 60-30 دقیقه مصرف آن تکرار می شود.در شروع حمله بعدی و در صورت لزوم تکرار مصرف دو قرص تجویز می شود که بازهم در صورت نیاز پس از 60-30 دقیقه دیگر مجددا دارو مصرف می شود.بدین ترتیب مقدار مصرف دارو با تشدید درد افزایش می یابد تا جایی که با مصرف یک مقدار از دارو از حمله جلوگیری شود و یا اینکه مقدار اولیه دارو به 5 قرص برسد ،لازم به ذکر است حداکثر میزان مصرف این دارو تا 10 قرص در هفته می باشد.

مصرف آرگوتامین در کودکان:

مصرف این دارو در کودکان با بزرگسالان فرق دارد در کودکان با سن بالا یا کودکانی که در سنین بلوغ هستند یک قرص تجویز می شود و در صورت لزوم پس از 30 دقیقه مصرف آن تکرار می شود.

عوارض مصرف ارگوتامین

فارماکوکینتیک

جذب داروی آرگوتامین آهسته و نا کامل صورت می گیرد ولی کافئین باعث جذب راحت این دارو می شود،تجزیه و تحلیل آن احتمالا بستگی به کبد دارد و نیمه عمر آن حدودا دو ساعت می باشد.این دارو از صفرا دفع می شود،کافئین از لوله گوارش به خوبی جذب و در همه قسمت های بدن منتشر می شود باید بدانید متابولیسم آ کبدی می باشد و راه دفع آن از کلیه می باشد.

مکانیسم اثر:

این دارو اثرات مسدود کننده گیرنده آلفا آدرنرژیک ، ضدسروتونین و تحریک مستقیم عضلات صاف را دارا می باشد و همچنین اثراتی بر روی CNS دارد،آرگوتامین با اثر مستقیمی که روی عروق جمجمه و تنگ کردن عروق طی مرحله گشاد شدن می گذارد باعث کاهش درد می شود.

منع مصرف ارگوتامین – سی

مصرف داروی ارگوتامین برای زنان باردار اکیدا ممنوع است و در دسته X طبقه بندی می شود و احتمال دارد مرگ یا نقص عضو جنین را در پی داشته باشد.

همچنین در صورت آنژیوپلاستی، جراحی عروق بویژه شریان و زیادی شدید و غیر قابل کنترل فشار خون این دارو نباید مصرف شود.

تداخل دارویی ارگوتامین سی (Ergotamine C)

تداخل دارویی در مصرف همه دارو ها وجود دارد،داروی آرگوتامین نیز از این امر مستثنی نمی باشد،داروی آرگوتامین اگر با داروهای پروپرانولول یا سایر داروهای مسدودکننده بتا- آدرنرژیک مصرف شود ممکن است موجب تشدید اثرات تنگ کننده عروق ارگوتامین شود.

مصرف همزمان سایر داروهای محرک سیستم اعصاب مرکزی (CNS) با کافئین ممکن است موجب تحریک بیش از حد CNS و در نتیجه ، سبب بروز عصبانیت، تحریک پذیری یا بی خوابی و احتمالاً تشنج یا آریتمی قلبی شود.

در صورت مصرف همزمان فنیل پروپانول آمین با کافئین اثرات مقلد سمپاتیک و محرک CNS هر دو دارو را تشدید می کند،پس با این تفاسیر ، سبب بروز عصبانیت، بی خوابی، بی قراری و تهوع می شود.

داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) با مقادیر زیاد کافئین نیز اگر همزمان مصرف شود به احتمال زیاد منجر به بروز آریتمی خطرناک قلبی یا تشدید فشار خون، به علت عوارض جانبی مقلد سمپاتیک کافئین شود.

توصیه مصرف آرگوتامین در سالمندان،کودکان و شیردهی:

مصرف در سالمندان

این دارو در بیماران سالخورده باید با احتیاط مصرف شود و احتیاط شرط اول در مصرف این دارو می باشد.

مصرف در کودکان

در مورد کودکان بی ضرری و اثربخشی مصرف ارگوتامین هنوز ثابت نشده است.بنابراین مصرف این دارو در کودکان مستلزم احتیاط بیشتری می باشد.

مصرف در شیردهی

اگر آرگوتامین در شیردهی مصرف شود در شیر ترشح می شود بخطر همین باید با احتیاط مصرف شود مصرف بیش از حد این دارو احتمال دارد سبب مهار ترشح شیر شود.

عوارض جانبی ارگوتامین سی

قلبی – عروقی :

بی حسی یا احساس سوزش در انگشتان دست و پا

برادیکاردی یا تاکیکاردی سینوسی گذرا

اسپاسم شریانی

نشانه های اختلال در گردش خون محیطی (اندامهای انتهایی دردناک، بی حس و سرد همراه با، یا بدون پارستزی

کاهش یا فقدان نبض در اندامهای گرفتار

سندرم لنگش متناوب)

بی کفایتی شریان کرونر، بروز ناگهانی یا تشدید آنژین صدری

دستگاه گوارش:

تهوع

استفراغ

درد شکم

اسهال

درد اپیگاستر

کولیت ایسکمیک

سایر عوارض:

ضعف در ساق پا

درد یا سفتی عضلات

خستگی

پرنوشی

خارش

هشدار:

به محض بروز حساسیت مفرط، علائم و نشانه های اختلال در گردش خون، سردردهای شدید، یا بدتر شدن میگرن، حتما باید مصرف دارو را قطع کنید.

مسمومیت و درمان داروی ارگوتامین

تظاهرات بالینی:

تاثیرات ناشی از

اسپاسم

تهوع

استفراغ

سستی

اختلال در فعالیت روانی

دلیریوم

تنگی نفس شدید

کمی فشار خون

زیادی فشار خون

نبض سریع و ضعیف

بیهوشی

اسپاسم اندامها حملات تشنجی و شوک.

درمان :

شامل درمانهای حمایتی و علامتی، همراه با پیگیری دقیق و طولانی مدت وضعیت بیمار می شود. اگر بیمار هوشیار باشد باید او را به استفراغ واداشت و یا شستشوی معده انجام داد تا دارو از بدن او خارج شود اما اگر بیمار در حالت کما باشد بعد از قرار دادن لوله داخل نای و پرکردن کیسه هوای آن شست و شوی معده انجام می گیرد از ذغال فعال و ملین نمکی (سولفات منیزیم ) می توان استفاده کرد.

با بروز اسپاسم عروق، اندامهای دچار ایسکمی را باید به طور غیرمستقیم گرم کرد.و نهایتا در صورت لزوم، داروهای گشادکننده عروق (نیتروپروساید، پرازوسین، یا تولازولین) و برای درمان تشنج، دیازپام تزریقی مصرف می شوند.ممکن است انجام دیالیز مفید باشد.

هشدارهای جدی در مورد ارگوتامین سی (Ergotamine C)

رعایت موارد زیر نیز علاوه بر ملاحظات مربوط به تمامی داروهای مسدودکننده آلفا – آدرنرژیک برای شما عزیزان توصیه می گردد.

مصرف داروی آرگوتامین با بروز اولین نشانه های سردرد، و یا به محض شروع شدن آن، بیشترین اثر را خواهد داشت. پس از مصرف دارو، در محیطی بی سر و صدا و کم نور استراحت کنید.

نگهداری این دارو باید در یک ظرف مقاوم به نور انجام شود

برای آنکه ارتباط بین برخی غذاها و شروع سر درد تعیین شود حتما باید سابقه تغذیه بیار مشخص شود.

احتمال دارد با قطع کردن یک باره دارو سردردهای واجهشی و یا افزایش مدت یا دفعات بروز سردرد اتفاق بیوفتد.

ممکن است در صورت تنگی شدید عروق همراه با نکروز بافتها، تزریق وریدی نیتروپروساید سدیم یا تزریق داخل شریانی تولازولین، و نیز تزریق وریدی هپارین و دکستران 40 ده درصد در دکستروز پنج درصد تزریقی از ترومبوز و توقف خون در عروق جلوگیری کند.

چکیده مهمترین نکاتی که باید درباره مصرف داروی ارگوتامین بدانید

زنان باردار از مصرف این دارو من شده اند و به هیچ عنوان استفاده از آن برای این اشک ها توصیه نمی شود

بیشترین اثر دارو با شروع اولین درد میگرنی مشخص میشود

مصرف این دارو بیش از مقدار توصیه شده اکیدا ممنوع است

افزایش عوارض جانبی این دارو با قرار گرفتن شما در محیط خیلی سرد رابطه مستقیم دارد.

در مورد کودکان بی ضرری و اثربخشی مصرف ارگوتامین هنوز ثابت نشده است.بنابراین مصرف این دارو در کودکان مستلزم احتیاط بیشتری می باشد.

اگر با مصرف مقادیر معمول داروی ارگوتامین سر درد رفع نشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنین احتیاط در مصرف افراد سالخورده بسیار ضروری می باشد.

بروز هرگونه بیماری یا عفونت ممکن است حساسیت به اثرات دارو را افزایش دهد بنابراین هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

نگهداری این دارو باید در یک ظرف مقاوم به نور انجام شود.

همچنین بخوانید:

چگونه بوی بد دهان کودک را از بین ببریم؟
چاق شدن صورت در یک هفته با روش‌های کاربردی
علل خشکی چشم چیست و چگونه درمان میشود؟

توصیه ها ومراقبت های پرستاری

بعد از مصرف داروی ارگوتامین توصیه می شود ظرف 2-1 ساعت در یک مکان تاریک استراحت کنید.

برای آنکه ارتباط بین برخی غذاها و شروع سر درد تعیین شود حتما باید سابقه تغذیه بیار مشخص شود.

در صورت آنژیوپلاستی، جراحی عروق بویژه شریان و زیادی شدید و غیر قابل کنترل فشار خون مصرف این دارو به شدت منع شده است.

توجهات:

در صورت تهوع شدید بخاطر تداخلات دارویی با پروپرانولول و قرص ضد حاملگی توصیه می شود به همراه دارو آمپول ضد استفراغ را تجویز کنید.

آموزش:

این دارو فقط هفته ای دوبار و در ابتدای حملات سردرد استفاده شود چرا که منجر به وابستگی شدید فرد به دارو می شود،نا گفته نماند پس از مصرف این دارو از قدم زدن در هوای سرد خود داری کنید.

منبع : hakimbashii

بیماری موذی که ریه هایتان را سوراخ میکند

یک متخصص گوارش گفت: آبسه ریوی همراه با سرفه است، در این حالت ریه ملتهب شده و حتی ممکن است دچار عفونت یا چرک شده باشد.

امیرعلی سهراب‌پور، متخصص گوارش درباره آبسه ریوی اظهار کرد: در این نوع بیماری، ریه ملتهب شده و حتی ممکن است دچار عفونت یا چرک شده باشد. البته جای نگرانی نیست چراکه این عارضه مسری نیست.

او درباره نشانه ها و علائم این نوع بیماری بیان کرد: یکی از اصلی ترین نشانه های این نوع بیماری، سرفه است؛ البته سرفه‌ ای که همراه با خلط باشد. وجود خلط چرکی عوارض خود را دارد. از دیگر نشانه های این بیماری، بوی بد دهان است. همچنین عرق زیاد، تب و لرز، حتی کاهش وزن و درد در نواحی سینه از دیگر علائم این بیماری است.

این متخصص گوارش درباره علل آبسه ریه گفت: در واقع به این نوع بیماری عارضه ذات الریه هم گفته می شود که در اثر تنفس در هوای آلوده وارد ریه می شود و موجب اختلال ریوی می‌شود .

او درباره عوارض آبسه ریوی توضیح داد: اگر بدن فرد مبتلا پاسخ مثبتی به آنتی بیوتیک ها ندهد، عوارضی همچون کاهش وزن،کم خونی، بیماری های ریوی را به همراه دارد.

این متخصص گوارش بیان کرد: فرد مبتلا باید از رفع شدن بیماری توسط آزمایشات مطلع شود و اگر بیماری رفع نشده باشد باید از فعالیت های شدید بدنی خود صرف نظر کند، در مکان های آلوده زندگی نکند و از سیگار و قلیان اجتناب کند. همچنین روزی 9 لیوان آب را فراموش نکند زیرا تمام سموم و چرک ها از طریق مایعات رفع خواهند شد.

همچنین بخوانید:
چگونه بوی بد دهان کودک را از بین ببریم؟
چاق شدن صورت در یک هفته با روش‌های کاربردی
علل خشکی چشم چیست و چگونه درمان میشود؟

او درباره راه‌های درمان این عارضه گفت: در مراحل ابتدایی اگر فرد احساس کرد سرفه های نامطلوبی و آزار دهنده‌ای دارد، باید فورا به پزشک مراجعه کند. پزشک هم برای تشخیص درست، یکسری آزمایشات و عکس برداری ها از ریه را برای فرد مبتلا تجویز خواهد کرد.

این متخصص گوارش در پایان تاکید کرد: چند راهکار ابتدایی وجود دارد که بهتر است فرد در منزل قبل از مراجعه به پزشک انجام دهد. ابتدا نحوه قرار گرفتن بدن بر روی تخت. بهتر است بدن را در راستای عرض یا طول تخت قرار داده به طوری که سر و سینه از لبه تختان آویزان باشد، این امر در تنفس فرد کمک بسیاری خواهد کرد. این عمل را دو بار در روز به مدت 10-5 دقیقه انجام دهید.

منبع: drmanvadaro

کاربرد قطره هماتروپین + عوارض و دستورات مصرف هماتروپین

عوارض و نحوه عمکلرد قطره هماتروپین
اشکال دارویی :قطره
رده درمانی: داروهای آنتی کولینرژیک .


طبقه بندی فارماکولوژیک:آنتی کولینرژیک.
طبقه بندی درمانی:فلج کننده جسم مژگانی، گشادکننده مردمک چشم.
طبقه بندی مصرف در بارداری :رده ‏C‏
شکل قطره ی هماتروپین

"هماتروپین یک داروی آنتی کولینرژیک چشمی با ساختار آمین نوع چهارم است که دارای اثرات میدریاتیک (گشاد کننده مردمک) و سیکلوپلژیک (فلج کننده عضلات مژگانی) است که جهت معاینه، جراحی و شرایط خاص چشمی مانند uveitis به کار می رود"

موارد استفاده قطره هماتروپین

از هماتروپین برای اندازه گیری میزان خطای انکساری در چشم استفاده می شود و در درمان التهاب عنبیه، جسم مژگانی و مشیمیه نیز کاربرد دارد. از این دارو برای کمک به افزایش قد رت بینایی در افراد مبتلا به حباب های محوری عدسی استفاده می شود. همچنین برای گشادکردن مردمک، قبل یا بعد از عمل جراحی از هماتروپین استفاده می شود.

مقدار مصرف قطره هماتروپین

• بزرگسالان

رفرکشن سیکلوپلژیک ( جهت اعمال تشخیصی) :

1 تا 2 قطره از فراورده 2 یا 1 قطره از فراورده 5 درصد دقیقا قبل از پروسه درمانی در چشم چکانده شود. در صورت نیاز هر 5 تا 10 دقیقه تکرار شود.

Uveitis

1 تا 2 قطره از فراورده 2 یا 5 درصد 2 تا 3 بار در روز در چشم چکانده شود. در صورت لزوم فواصل می تواند هر 3 تا 4 ساعت باشد.

• کودکان

رفرکشن سیکلوپلژیک ( جهت اعمال تشخیصی) :

1 قطره از فراورده 2% دقیقا قبل از پروسه تشخیصی در چشم چکانده شود. در صورت نیاز هر 10 دقیقه تکرار شود .

Uveitis

1 قطره از فراورده 2%, 2 تا 3 بار در روز .

مکانیسم اثر :‏

هماتروپین یک داروی آنتی کولینرژیک است که پاسخ عضله اسفنکتر عنبیه و عضله تطابق دهنده جسم مژگانی را نسبت به ‏تحریک ناشی از استیل کولین مهار می کند و با توجه به عدم مهار تحریک آدرنرژیک، موجب گشاد شدن مردمک (میدریاز) و ‏فلج تطابق (سیکلوپلژی) می شود.

فارماکودینامیک

این داروی آنتی کولینرژیک با اثر گذاری روی عضلات اسفنکتری چشم موجب اتساع مردمک و از بین رفتن تطابق می شود.

فارماکوکینتیک

جذب:حداکثر اثر دارو طی 60-40 دقیقه حاصل می شود.

پخش:مشخص نیست.

متابولیسم:مشخص نیست.

دفع:اثرات این دارو طی 3-1 روز از بین می رود. ‏



قطره چشمی هماتروپین
مصرف در سالمندان

" این دارو در سالخوردگان باید با احتیاط تجویز شود، زیرا احتمال وجودگلوکوم تشخیص داده نشده و ‏افزایش حساسیت به اثرات هماتروپین وجود دارد "

مصرف در کودکان
" این دارو در کودکان و نوزادان باید با احتیاط تجویز شود. افزایش احتمال حساسیت در کودکان مبتلا ‏به سندرم داون، فلج اسپاسمی یا صدمات مغزی وجود دارد "

نکاتی که قبل از مصرف هماتروپین باید در نظر گرفته شود
به منظور حصول اطمینان از اینکه قطره چشم هماتروپین برای بیماری شما مناسب می باشد قبل از تجویز پزشک باید از موارد زیر مطلع باشد:

• در صورتی که تاکنون به هر نوع قطره چشمی حساسیت داشته اید.

• در صورتی که از لنزهای چشمی استفاده می کنید.

• در صورتی که میزان فشار درون چشم بالا دارید ( آب سیاه ).

• در صورتی که حامله هستید و یا به نوزاد خود شیر می دهید.

• اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

موارد منع مصرف و احتیاط
موارد منع مصرف : حساسیت مفرط نسبت به آلکالوئیدهای بلادونا (مانند آتروپین ) یا هر یک از اجزای دارو، گلوکوم با ‏زاویه باریک.

موارد احتیاط: زیادی فشار خون ، بیماری قلبی یا افزایش فشار داخل چشم. ‏

تداخل دارویی قطره چشم هماتروپین
ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

عوارض جانبی

ادم , تهوع , سردرد , استفراغ , تاری دید , حساسیت به نور , تحریک موضعی , تاکیکاردی , واکنش های آلرژی ک , کراتیت , سفتی عضلات , خشکی دهان و بینی , اختلالات رفتاری , رنگ پریدگی , اغتشاش سیستم عصبی مرکزی , افزایش فشار داخل چشم , سوزش چشم , درماتیت اگزماتوئید ,احتقان عروقی

مسمومیت و درمان :‏

تظاهرات بالینی: پوست خشک و برافروخته، خشکی دهان، تاری دید، آتاکسی، اختلال تکلم، توهمات، تاکی کاردی و کاهش ‏صداهای روده ای.

درمان:بلع اتفاقی دارو با ایجاد استفراغ یا مصرف ذغال فعال درمان می شود. با تجویز فیزوست یگمین می توان فعالیت ‏آنتی کولینرژیک هماتروپین را در موارد مسمومیت شدید خنثی کرد. برای درمان تاکی آریتمی علامت دار که به فیزوستیگمین ‏پاسخ نداده است، می توان از پروپرانوول استفاده نمود. ‏



هماتروپین چه عوارضی دارد ؟
هشدارها

در بیماران مبتلا به کراتوکونوس (قوز قرنیه) قبل از مصرف دارو به علت اثرات میدریاتیک دارو با پزشک مشورت شود و بر اساس سود و ضرر دارو برای بیمار تصمیم گیری شود.
در بیماران سندرم داون و کودکانی که آسیب مغزی دارند باید با احتیاط مصرف شود.
درصورت ایجاد واکنش های افزایش حساسیت مصرف دارو باید قطع شود.
مصرف دارو به مدت طولانی در افراد مسن , کودکان یا سایر گروه های حساس ممکن است باعث ایجاد عوارض آنتی موسکارینی سیستمیک شامل اضطراب , هذیان و حتی کما شود. در موارد بروز اثرات سیستمیک می توان از داروی فیزوستیگمین به عنوان آنتی دوت (پادزهر) استفاده کرد.
میدریاز حاصل از این دارو ممکن است باعث افزایش خفیف فشار داخل چشم شود.
قبل از مصرف دارو لنزهای تماسی باید خارج شوند.
ملاحظات اختصاصی

1- هماتروپین ممکن است موجب بروز نشانه های مسمومیت شبیه به آتروپین سولفات، مانند خشکی شدید دهان و تاکی کاردی، شود. 2- این دارو مصرف سیستمیک ندارد.

3- بیمار ممکن است ترس از نور داشته باشد. استفاده از عینک های آفتابی ناراحتی بیمار را به حداقل می رساند.


همچنین بخوانید:

چگونه بوی بد دهان کودک را از بین ببریم؟
علائم آنفولانزا و روش های درمان آن
علل خشکی چشم چیست و چگونه درمان میشود؟

توصیه های دارویی هماتروپین
1. تا 2 ساعت پس از گشاد شدن مردمک چشم توسط این دارو باید از رانندگی خودداری کرد.

2. در صورت بروز تاری دید و افزایش حساسیت چشم ها بیش از 3 روز، باید مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه نمود.

دارو های هم گروه هماتروپین
Atropine Sulfate-Ophthalmic
Cyclopentolate
Dipivefrine
Tropicamide-Ophthalmic


دارو های هم گروه هماتروپین

نحوه نگه داری قطره چشم هماتروپین
• تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

• دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.

• قطره های چشمی پس از باز شدن به مدت چهار هفته قابل استفاده هستند. پس از سپری شدن این مدت بطری دارو را دور بریزید. هرگز داروی باقی مانده را برای استفاده های آتی نگه ندارید. این امر به جلوگیری از عفونت های چشمی کمک می کند.
منبع : goonagoon007

نحوه درست کردن “ترشی لیمو ترش” خوش طعم و ایده آل

مواد لازم برای ترشی لیمو ترش :

برای تهیه بهترین ترشی های بازار با ما همراه باشید.

  • لیمو عمانی :1 کیلوگرم
  • زیره:2 قاشق غذاخوری
  • سیاه دانه :2 قاشق غذاخوری

ترشی لیمو ترش

ترشی


طرز تهیه ترشی لیمو ترش :

لیمو عمانی های ترش را ابتدا بشویید و بعد از خشک کردن به وسیله یک چاقو روی پوست آن یک سوراخ یا بریدگی کوچک ایجاد کنید و داخل این سوراخ ها زیره و سیاه دانه بریزید .

سپس با فشار آنها را کنار هم در شیشه ترشی بچینید و در آن را ببندید و شیشه ها را در آفتاب یا جای گرم قرار دهید تا بعد از یک الی یک ماه ونیم بعد ترشی آماده مصرف شود.

همچنین بخوانید:

بهترین زمان برای حجامت
درمان های خانگی و طب سنتی برای رفع تیک عصبی چیست؟
تنبل پرخاصیت

نکات تکمیلی در مورد ترشی لیمو ترش

ترشی لیمو ترش جزو ترشیجات و شور میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه
ترشی لیمو ترش را می توانید در وعده پیش غذا - سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 15 نفر مناسب میباشد .

منبع : ghatipati20

چگونه بوی بد دهان کودک را از بین ببریم؟

بوی بد دهان می‌تواند نشانه ‌بیماری‌های دهان و دندان، بیماری‌های مختلف یا حتی عفونت باشد. گاهی اوقات کودکان هم مانند بزرگسالان دهان‌شان بوی بد می‌دهد. بوی بد دهان می‌تواند نشانه ‌بیماری‌های دهان و دندان، بیماری‌های مختلف یا حتی عفونت باشد. بنابر‌این خیلی مهم است که پدر و مادر‌ها حواسشان به این موضوع باشد.

از عوامل این بدبویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشکی دهان:
اگر فرزندتان از طریق دهان نفس می‌کشد (برای مثال گرفتگی بینی دارد)، باکتری‌های موجود در دهانش بدون دردسر رشد می‌کنند و زیاد می‌شوند!

جسم خارجی:
یک نخود، لوبیا، یک اسباب بازی کوچک، یا شی دیگری که فرزندتان در بینی خود قرار داده ممکن است باعث بوی بد دهان او شده باشد. این اتفاق در کودکان و بچه‌های نوپا‌که معمولا سراغ همه چیز‌می‌روند مشترک است!

بهداشت نامناسب دهان:‌
باکتری‌های طبیعی در دهان زندگی می‌کنند و روی باقی‌مانده‌ی ذرات غذا بین دندان‌ها، در خط لثه، بر روی سطح زبان و یا بر روی سطح لوزه در پشت گلوی فرزند‌تان تأثیر می‌گذارند. همین باعث بوی بد دهان می‌شود مخصوصا اگر غذا به مدت طولانی در دهان باقی بماند.

کرم‌خوردگی‌ها،‌جرم دندان یا آبسه‌های دندانی:
این‌ها می‌توانند در هر سنی روی دندان بچه‌ها تأثیر بگذارند و باعث بوی بد دهان شوند. معمولا در بروز بیماری‌ها یا التهاب لثه بزرگسالان مقصر هستند اما بچه‌ها در این‌باره تقصیری ندارند.

خوردن غذاهای تند:
اگر فرزندتان از خوردن سبزیجاتی مانند پیاز و سیر لذت می‌برد، باید بدانید که آنها موقتا تا زمانی که در سیستم گوارش او وجود دارند، روی تنفش تأثیر می‌گذارند.

بیماری یا شرایط خاص:
گاهی اوقات عفونت‌های سینوزیت،‌ورم لوزه‌ها و یا حتی آلرژی‌های فصلی می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. بعضی از کودکان مبتلا به ریفلاکس معده به مری نفس بدبویی دارند.

چگونه بوی بد دهان کودک را از بین ببریم؟
رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن بوی بد دهان است. اگر فرزند‌تان نوزاد است،‌سعی کنید لثه‌ها و همه‌دندان‌هایش را بعد از هر‌بار غذا‌خوردن یا قبل از خواب برایش پاک کنید یا مسواک بزنید. شما می‌توانید به آرامی زبانش را هم مسواک بزنید (البته در این سن نیاز به خمیردندان نیست).

وقتی کودکتان مرحله‌ی نوزادی را پشت سر گذاشت برایش مسواک بزنید (در نهایت به او آموزش دهید دندان‌هایش را مسواک بزند) آن هم دو بار در روز و یک‌بار قبل از خواب. تا زمانی که او 2 ساله شود فقط به اندازه‌ی یک دانه برنج برایش از خمیر‌دندان استفاده کنید یا حتی کمتر. بعد از 2 سالگی به اندازه‌یک نخود و بعد از 5 سالگی به اندازه یک لوبیای کوچک از خمیر‌دندان استفاده کنید.
همچنین بخوانید:

کودکتان را برای معاینات منظم دندانپزشکی ببرید و مطمئن شوید که دندان‌هایش سالم و تمیز هستند. اگر هنوز هم دهان فرزند‌تان بوی بد می‌‌دهد او را برای معاینه پیش پزشک ببرید.

اگر فرزندتان انگشت شست یا بقیه‌ی انگشتانش را می‌مکد، شما باید مطمئن شوید که او دست‌ها و وسایل شخصی‌اش را به‌طور مرتب با آب و صابون می‌شوید. اگر کودکتان از پستانک استفاده می‌کند،‌برای ضد‌عفونی کردن آن می‌توانید آن را در ماشین ظرفشویی یا آب داغ بیندازید.

در نهایت لزومی ندارد فرزند‌تان را به خاطر بوی بد دهانش خجالت‌زده کنید. سعی کنید با این اتفاق کنار بیایید حتی اگر کمی به خاطر آن احساس شرمندگی می‌کنید.

استفاده از دهان‌شویه ضروری نیست چون دهان‌شویه تنها مشکل را می‌پوشاند (گذشته از این‌ها اگر هنوز فرزندتان به سن پیش‌دبستانی نرسیده است،‌احتمالا دچار مشکلِ با صدا نفس کشیدن و آب‌دهان پرتاب کردن است). فقط مطمئن شوید که دندان‌هایش را چندین‌بار در روز مسواک کرده است.


منبع: namehnews

چاق شدن صورت در یک هفته با روش‌های کاربردی

لاغری صورت مشکلی است که بسیاری از ما در طول زندگی آن را تجربه می‌کنیم. خوشبختانه روش‌های زیادی برای چاق شدن سریع صورت وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تغییر در رژیم غذایی، استفاده از ماسک و ماساژ صورت اشاره کرد.


لاغری صورت مشکلی است که بسیاری از افراد در اثر بیماری، کاهش وزن و بالا رفتن سن آن را تجربه می‌کنند. صورت لاغر سن شما را بیشتر نشان می‌دهد و از جذابیت شما می‌کاهد. برخی از افراد برای چاق شدن صورت از تزریق ژل، تزریق چربی و بوتاکس استفاده می‌کنند و برخی دیگر به دلیل عوارض این روش‌های پزشکی به دنبال روش‌ها طبیعی برای چاق شدن صورت هستند. در صورتی‌که به دنبال روش‌های طبیعی برای چاق شدن صورت هستید، با ما همراه باشید. ما در این مطلب به بررسی نقش رژیم غذایی، استفاده از ماسک و ماساژ صورت با روغن‌های طبیعی در چاق شدن سریع صورت می‌پردازیم.

چاق شدن سریع صورت با تغذیه
یک رژیم غذایی مناسب با تامین ویتامین، کالری، مواد مغذی مورد و با رفع کم آبی بدن نقش موثری در چاق شدن سریع صورت داشته باشد. برای این منظور باید برخی از مواد غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کرده یا میزان آن‌ها را افزایش دهید.

۱. نوشیدن آب کافی
معمولا ورزشکاران و بدنسازان در زمان انجام تمرینات ورزشی آب بدنشان کم می‌شود و بعد از مدتی متوجه می‌شوند، صورتشان لاغر شده و زیبایی اولیه را ندارد. کم آبی بدن یکی از دلایل مهم لاغری صورت است. نوشیدن آب کافی در طول روز آب میان بافتی سلول‌ها را تامین می‌کند و اثر فوق العاده‌ای بر چاق شدن صورت دارد.

۲. نوشیدن شیر
برای چاق شدن سریع صورت هر روز شیر بنوشید. این نوشیدنی سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و با افزایش آبرسانی به سلول ها‌ی پوستی باعث پر شدن صورت می‌شود.

۳. مصرف میوه و سبزیجات
برای چاق شدن سریع صورت کافی است مصرف میوه و سبزیجات را در رژیم غذاییتان افزایش دهید. فیبر موجود در میوه و سبزیجات باعث آبرسانی به سلول‌های پوست می‌شود. اگرچه میوه‌ها کالری پایینی دارند، اما به دلیل فیبر بالایی که دارند شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارند. یک هفته بعد از اضافه کردن سبزیجات و میوه‌ها به رژیم غذاییتان می‌توانید تاثیر آن بر پر شدن صورتتان را ببینید.

۴. مصرف آجیل
یکی از بهترین روش‌ها برای چاق شدن صورت در یک هفته خوردن آجیل است. حب ۴ مغز یکی از معجون‌های عالی است که اضافه کردن آن به رژیم غذاییتان باعث چاق شدن سریع صورت می‌شود. این حب از خرما، پسته، فندق و بادام تهیه می‌شود. ۴ عدد از هر یک از این مغز‌ها را بکوبید و با دو عدد خرما یا مقداری شیره خرما ترکیب کنید، تا به شکل خمیر درآید. با این خمیر حب‌های کوچک درست کنید. روزانه ۵ تا ۱۰ عدد از این حب‌ها را بخورید تا صورتتان پر شود.

۵. خوردن آب سیب زمینی
سیب زمینی سرشار از ویتامین ث. است، بنابراین باعث آبرسانی پوست شده و به چاق شدن صورت و برجسته شدن گونه‌ها کمک می‌کند. برای پر شدن صورت در یک هفته روزانه دو لیوان آب سیب زمینی بنوشید.

۶. رژیم غذایی پر کربوهیدرات
برای چاق شدن صورت در یک هفته مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند نان، برنج، ماکارونی و پاستا را به رژیم غذاییتان اضافه کنید. خوردن این مواد غذایی باعث اضافه شدن چربی صورت شده و صورتتان را به سرعت چاق می‌کند.

۷. خوردن جوانه گندم
کالری جوانه گندم بالاست و گنجاندن آن در رژیم غذایی باعث چاق شدن بدن و صورت می‌شود. همچنین پروتئین موجود در جوانه گندم باعث افزایش حجم عضلات می‌شود. جوانه گندم را همراه با شیر یا ماست بعد از هر وعده غذایی میل کنید و یا از آن برای تهیه سالاد و طبخ غذا استفاده کنید.

۸. خوردن شیر خشک
شیر خشک سرشار از ویتامین، مواد معدنی است و نقش موثری در آبرسانی به پوست دارد. برای چاق شدن سریع صورت دو قاشق غذاخوری شیر خشک، یک قاشق مرباخوری عسل و یک لیوان شیر را با یکدیگر ترکیب کنید. خوردن این ترکیب هر شب قبل از خواب بعد از یک ماه باعث پر شدن صورت می‌شود.

چاق شدن صورت در یک هفته با ماسک
استفاده از ماسک‌های طبیعی باعث آبرسانی به پوست شده و در مدتی کوتاه صورت را پر می‌کند. برخی از ماسک‌ها که باعث چاق شدن سریع صورت می‌شوند.

۱. ماسک خیار
استفاده از ماسک خیار باعث آبرسانی به سلول‌های پوست شده و آب میان بافتی را افزایش می‌دهد. برای تهیه این ماسک یک عدد خیار را رنده کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوستتان قرار دهید، سپس بشویید. نتایج استفاده از ماسک خیار را بعد از ۲ هفته می‌توانید ببینید.

۲. ماسک گلاب و گلیسیرین
یک روش موثر برای چاق شدن سریع صورت استفاده از ماسک گلاب و گلیسیرین است. برای تهیه این ماسک گلاب و گلیسیرین را با یکدیگر مخلوط کنید و شب قبل از خواب روی صورت بمالید. صبح روز بعد صورتتان را با آب گرم بشویید. برای رسیدن به نتیجه مطلوبتان این کار را هر شب تکرار کنید.

۳. ماسک عسل و پاپایا
یک قاشق غذاخوری عسل را با میوه پاپایا له شده ترکیب کنید. این ماسک را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی صورتتان قرار دهید، سپس با آب گرم بشویید. استفاده از این ماسک هر روز صبح باعث پر شدن سریع صورت می‌شود.

۴. ماسک گل رس و گلاب
یک قاشق غذاخوری خاک رس را با یک قاشق مرباخوری گلاب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. این ماسک را روی صورتتان بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید. استفاده روزانه از این ماسک باعث پر شدن صورت می‌شود.

۵. ماسک سیب زمینی و ماست
آب یک عدد سیب زمینی را گرفته و آن را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان قرار دهید، سپس با آب گرم بشویید.

۶. ماسک جوانه گندم و موز
نصف یک موز را له کنید و آن را با دوقاشق چای خوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم ترکیب کنید. این ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه روی صورتتان قرار دهید، سپس با آب ولرم بشویید.

۷. ماسک جوانه گندم و ماست
برای چاق شدن سریع صورت از ماسک جوانه گندم استفاده کنید. برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم، دو قاشق غذاخوری ماست و نصف آووکادو له شده را با یکدیگر ترکیب کنید تا به شکل خمیر درآید. این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان قرار دهید، سپس با آب ولرم بشویید.

همچنین بخوانید:
چگونه بوی بد دهان کودک را از بین ببریم؟
علائم آنفولانزا و روش های درمان آن
علل خشکی چشم چیست و چگونه درمان میشود؟

۸. ماسک تخم شنبلیله
تخم شنبلیه را پودر کنید، سپس یک قاشق غذاخوری از پودر آن را با مقداری آب ترکیب کنید، تا خمیر شود. این ماسک را ابتدا به مدت ۱ الی ۲ دقیقه روی پوستتان ماساژ دهید. سپس ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خشک شود و با آب ولرم بشویید. انجام اینکار ۲ تا ۳ بار در روز باعث چاق شدن سریع صورت می‌شود.

۹. ماسک سیب درختی
مواد مغذی سیب باعث پرشدن صورت و برجسته شدن گونه‌ها می‌شوند. یک عد سیب را رنده کنید و هر روز صبح آن را روی صورتتان بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی صوتتان بماند، سپس با آب گرم بشویید.

۱۰. ماسک شیر خشک
یک روش آسان برای پر شدن سریع صورت استفاده از ماسک شیر خشک است. برای تهیه این ماسک شیر خشک، روغن زیتون و شکر را ترکیب کنید تا به شکل خمیر در آید. این ماسک را به مدت نیم ساعت روی صورتتان قرار دهید، سپس بشویید.

منبع: خبربانو
123456789
last